Golden Viza România atragerea capitalului

Imperative Strategice pentru România: Atragerea de Capital prin Programul "Golden Visa" Competitiv și Reforma Fiscală

România se află într-un moment economic critic, marcat de o perspectivă de rating de credit "junk", deficite bugetare persistent ridicate (aproximând 9% din PIB în 2024), o datorie publică în creștere rapidă (proiectată să depășească 60% din PIB până în 2027) și costuri de împrumut exorbitante (obligațiunile pe 10 ani tranzacționându-se la un spread de 351 de puncte de bază peste Bund-urile germane). Această situație precară impune intervenții politice urgente și decisive pentru a restabili încrederea investitorilor și a atrage un flux semnificativ de capital.

Prezentul raport propune dezvoltarea imediată a unui program "Golden Visa" extrem de competitiv, etalonat după cele mai eficiente opțiuni europene sub pragul de 100.000 de euro completat de o reformă fundamentală a politicilor fiscale percepute ca fiind punitive, în special a impozitului de 70% pe veniturile a căror proveniență nu poate fi justificată. Programul va include opțiuni diverse de investiții, un proces de aplicare simplificat și timpi de procesare accelerați, precum și căi clare către rezidență și cetățenie, menținând în același timp o verificare riguroasă a antecedentelor și a sursei fondurilor.

Aceste reforme integrate sunt anticipate să stimuleze investițiile străine directe, să faciliteze repatrierea capitalului din diaspora, să sporească veniturile fiscale printr-o bază de impozitare mai largă, să stabilizeze moneda națională și, în cele din urmă, să îmbunătățească ratingul de credit al României și competitivitatea sa globală.

1. Peisajul Economic al României: Nevoia urgentă de infuzie de capital
1.1 Provocări Macroeconomice Actuale: Ratingul de Credit, Deficitul Bugetar și Costurile de Împrumut Ridicate
România se confruntă cu o deteriorare semnificativă a indicatorilor săi macroeconomici, semnalând o urgență în abordarea provocărilor fiscale. Atât Fitch, cât și S&P au revizuit perspectiva ratingului de credit al României de la Stabil la Negativ la sfârșitul anului 2024 și începutul anului 2025. Aceste revizuiri constituie un avertisment clar privind o potențială retrogradare la statutul de "junk" (sub-investițional), în cazul în care tendințele fiscale și macroeconomice nu se aliniază așteptărilor. România se află în prezent "la o treaptă deasupra statutului de 'junk'" , o retrogradare fiind condiționată de o deteriorare fiscală suplimentară.

Deficitele bugetare ale României au depășit constant așteptările, înregistrând o medie de 7,6% din PIB începând cu anul 2020. Deficitul pentru 2024 este proiectat la aproximativ 8,7% din PIB în termeni de numerar , Eurostat raportând chiar 9,3% din PIB. Proiecțiile sugerează că deficitele nu vor scădea sub 6% din PIB înainte de 2028, în absența unor măsuri suplimentare. România rămâne sub Procedura de Deficit Excesiv (PDE) a UE din 2020, ceea ce impune o reducere a deficitului la 3% din PIB pe parcursul a șapte ani. Această situație fiscală precară este interconectată cu o profundă lipsă de încredere a pieței. Costurile ridicate de împrumut nu sunt doar o reflectare a nivelurilor datoriei, ci o judecată a pieței asupra riscului și stabilității percepute a țării. Această lipsă de încredere, la rândul său, descurajează în mod inerent noi investiții străine și exacerbează fuga de capital, adâncind dificultățile economice.

Datoria publică a crescut cu peste 15% începând cu 2020 , depășind 55% din PIB și fiind proiectată să depășească 60% până în 2027 și 65,4% până în 2028. Într-un scenariu "fără reforme dure", aceasta ar putea ajunge la 78% până în 2029. Această acumulare rapidă de datorie crește semnificativ nevoile de refinanțare ale guvernului. Obligațiunile românești denominate în euro pe 10 ani se tranzacționează în prezent la un randament de 5,96%, reprezentând un spread substanțial de 351 de puncte de bază peste Bund-urile germane. Acest nivel este considerabil mai ridicat decât cel al țărilor din regiune, cum ar fi Ungaria (184 bps) sau Grecia (89 bps), indicând că piețele au început deja să includă în preț un risc mai mare. Dacă spread-urile revin la nivelurile din 2022, randamentele ar putea atinge 8,4% sau chiar 10%, ducând la scăderi semnificative ale prețurilor obligațiunilor și crescând direct costurile de împrumut ale României. Cheltuielile guvernamentale cu dobânzile sunt proiectate să se stabilizeze la un nivel ridicat de 8% din venituri pe termen mediu.

Creșterea reală a PIB-ului a fost sub 1% în 2024, cu o expansiune modestă de 2,1-2,5% prognozată pentru 2025. Politicile fiscale au agravat unul dintre cele mai mari Deficite de Cont Curent (DCC) dintre piețele emergente la nivel global, cu o medie de aproape 7% din PIB în următorii ani. Mai mult, România are cea mai slabă rată de colectare a TVA din întreaga UE. Avertismentul S&P privind "ineficiența deciziilor politice" și proiecția unor rezultate și mai nefavorabile (rate ale dobânzilor mai mari, deprecierea monedei, inflație de două cifre) dacă "măsuri dure și credibile" nu sunt luate până în toamna anului 2025 subliniază o conjunctură critică, dependentă de timp. Măsurile fiscale actuale sunt deja percepute negativ de investitori , ducând la o scădere drastică a încrederii și la o reducere a planurilor de investiții. Aceasta sugerează că măsurile guvernamentale pe termen scurt, orientate spre obținerea de venituri, subminează activ stabilitatea și creșterea economică pe termen lung.

Tabelul 1: Indicatori Macroeconomici Cheie și Proiecții pentru România (2024-2029)



Notă: Proiecțiile pentru anii ulteriori sunt bazate pe scenarii "fără reforme dure" și pot varia în funcție de sursă.

1.2 Imperativul Îmbunătățirii Încrederii Investitorilor și Atragerea Investițiilor Străine Directe
Percepția investitorilor asupra României s-a "deteriorat semnificativ" în doar șase luni, doar o treime dintre membrii Consiliului Investitorilor Străini (FIC) considerând piața atractivă în toamna anului 2023, în scădere de la 47% în primăvara anului 2023. Peste jumătate dintre membrii FIC consideră că mediul economic din România s-a înrăutățit recent, atingând un nivel minim al ultimilor 7 ani. Semnele introducerii de noi taxe determină companiile să fie mai precaute; 20% dintre respondenți intenționează să-și reducă planurile de investiții, iar numărul celor care se așteaptă la creșteri ale veniturilor a scăzut. Deși România a înregistrat un record de 10 miliarde de euro în investiții străine directe anul trecut, "măsurile fiscale bruște" sunt așteptate să aibă un impact negativ asupra investițiilor viitoare.

Țara se confruntă deja cu "ieșiri de capital", inclusiv o reducere a investițiilor străine directe, retragerea capitalului de portofoliu și mutarea lichidităților și activelor în străinătate. Această tendință, alături de "migrația accelerată a forței de muncă", indică o criză mai amplă de încredere. Printre principalele provocări citate de investitori se numără problemele fiscale, neclaritățile și incertitudinile legislative, inflația/ratele dobânzilor ridicate și deficitul de forță de muncă. Măsurile fiscale ale guvernului, care se presupune că vizează consolidarea, au condus, în mod paradoxal, la o "scădere drastică a încrederii" în rândul investitorilor. În ciuda creșterii economice a României în comparație cu țările din regiune, aceste "măsuri fiscale bruște" sunt considerate "vești foarte proaste" și determină investitorii să-și reducă planurile. Aceasta creează o contradicție evidentă: politicile concepute pentru a stimula bugetul îndepărtează, în schimb, capitalul necesar pentru o creștere durabilă. Acest lucru sugerează o diagnosticare sau o prioritizare fundamental eronată a strategiei economice. Concentrarea pe generarea de venituri pe termen scurt prin impozitarea sporită a afacerilor existente subminează activ obiectivul pe termen lung de a atrage noi investiții productive. O soluție durabilă necesită o trecere de la măsuri punitive la crearea unui mediu care să favorizeze încrederea și să încurajeze influxul de capital.

O preocupare recurentă în rândul investitorilor este reprezentată de "neclaritățile și incertitudinile legislative". Aceasta, combinată cu "măsurile fiscale bruște" și avertismentul S&P privind "ineficiența deciziilor politice" , indică o lipsă severă de predictibilitate a politicilor. Investitorii, în special cei care fac angajamente pe termen lung, prioritizează stabilitatea și un cadru de reglementare clar și consecvent. Mediul actual impune prudență și duce la reducerea investițiilor. Atragerea investițiilor străine directe nu se referă doar la oferirea unor rate de impozitare competitive; este fundamental despre stabilirea unui mediu politic stabil, transparent și predictibil. Fără un angajament față de aceste principii, orice inițiative noi, inclusiv un program "Golden Visa", vor întâmpina dificultăți în a câștiga tracțiune și vor fi privite cu scepticism, eșuând în cele din urmă să inverseze actuala fugă de capital și declinul încrederii investitorilor.

2. Efectul Descurajator al Taxei de 70% pe Averea Nejustificată
2.1 Analiza Politicii Fiscale Actuale privind Fondurile Nejustificate și Scopul său
Legislația fiscală românească include o prevedere specifică pentru impozitarea veniturilor a căror proveniență nu poate fi justificată. Conform Articolului 117¹ din Legea nr. 207/2015 (Codul de procedură fiscală), republicată, cu modificările și completările ulterioare, se stabilește un impozit de 70% aplicat asupra bazei impozabile ajustate în cazul veniturilor constatate de organele fiscale a căror sursă nu a fost identificată.

Cum funcționează concret această prevedere:

Organele fiscale (ANAF) verifică veniturile și cheltuielile unei persoane fizice.
Dacă se identifică sume cheltuite sau acumulări de bunuri (cum ar fi case, conturi, mașini, criptomonede) care nu pot fi justificate legal cu surse de venit declarate, diferența se consideră venit impozabil de natură neidentificată.
Pe această sumă se aplică un impozit de 70%, la care se adaugă dobânzi și penalități calculate conform Codului de procedură fiscală.
Această prevedere se aplică exclusiv persoanelor fizice și nu necesită o condamnare penală, fiind o măsură administrativă.
Deși poate fi contestată în instanță, sarcina probei revine contribuabilului, care trebuie să dovedească sursele legale ale banilor.
Această prevedere legală, deși vizează combaterea evaziunii fiscale și a fondurilor ilicite, creează un climat de teamă și descurajare. Chiar dacă alte informații fiscale nu menționează o taxă generală de 70% pe "averea netă" sau pe recuperarea pierderilor fiscale pentru întreprinderi, existența Articolului 117¹ este un factor semnificativ. De asemenea, este important de menționat că legislația penală prevede confiscarea produselor infracțiunilor, cum ar fi mita și traficul de influență , ceea ce este o măsură de justiție penală distinctă de impozitul administrativ de 70%.

Indiferent de baza sa legală exactă, existența unei taxe punitive de 70% sau a unei confiscări pe fondurile nedeclarate reprezintă, în mod clar, un factor de descurajare semnificativ. Acest lucru subliniază un deficit critic de încredere: persoanele fizice, în special cele din diaspora cu venituri obținute informal, se tem că banii lor, dacă sunt aduși în România, ar putea fi supuși unor măsuri punitive severe, potențial arbitrare, chiar dacă nu sunt direct legate de activități criminale. Acest "efect de taxă" este la fel de dăunător ca o taxă reală în descurajarea afluxului de capital.

2.2 Impactul asupra Investițiilor Străine, Repatrierii Capitalului și Remitențelor din Diaspora Românească
Prin confiscarea de 70% banii românilor ce au muncit în străinătate uneori fără forme legale nu mai ajung în țară." Aceasta evidențiază o legătură directă între măsurile punitive și reticența diasporei de a-și repatria fondurile. Percepția generală a investitorilor s-a "deteriorat" din cauza "măsurilor fiscale bruște" și a "neclarităților și incertitudinilor legislative" , extinzându-se la orice politică ce creează ambiguitate sau risc în jurul capitalului. "Semnele privind posibilitatea introducerii de noi taxe" fac deja companiile mai precaute.
Reducerea observată a investițiilor străine directe, retragerea capitalului de portofoliu și mutarea lichidităților și activelor în străinătate sunt consecințe directe ale unui mediu fiscal perceput ca ostil sau imprevizibil. Politicile care amenință securitatea capitalului, fie el străin sau obținut pe plan intern (inclusiv fondurile din diaspora), contribuie activ la fuga de capital. Confiscarea de 70% împiedică banii diasporei să ajungă în România este o măsură fiscală punitivă pe un tip specific de aflux de capital. Deși informațiile nu confirmă o taxă generală de 70%, ele confirmă o stare negativă mai amplă a sentimentului investitorilor din cauza "măsurilor fiscale bruște" și a "neclarităților legislative". "Fuga de capital" și "migrația accelerată a forței de muncă" documentate susțin în continuare ideea că riscurile percepute la adresa capitalului, indiferent de originea sau statutul său formal, îl îndepărtează sau îi împiedică intrarea. Aceasta implică faptul că chiar și fondurile obținute legal, dacă au fost dobândite informal (comun pentru lucrătorii din diaspora), se confruntă cu bariere semnificative la repatriere din cauza fricii de măsuri punitive sau a incapacității de a justifica originea.
Această problemă depășește atragerea investițiilor străine directe la scară largă; ea afectează o sursă semnificativă, adesea informală, de capital din diaspora românească. Chiar banii obținuți în țară prin metode ilegale se scot din țară prin diferite metode si se investesc în țările unde nu este necesară declararea provenienței sumelor, de exemplu in UAE, Dubai. Politicile percepute ca fiind confiscatorii, chiar dacă vizează în primul rând fondurile ilicite, creează un climat de teamă omniprezent care descurajează returnarea oricărei averi cu o trasabilitate neclară, indiferent de legalitatea sa reală. Acest lucru reduce semnificativ fondul total de capital disponibil pentru investiții și consum intern, exacerbând provocările economice ale României. Abordarea actuală pedepsește, în mod involuntar, un segment al populației ale cărui contribuții financiare ar putea fi vitale pentru redresarea națională. Într-o perioadă nefastă fiscal pentru România nu este momentul să fim mai catolici decât Papa în privința impozitării sumelor nejustificate și a combaterii spălării banilor.
2.3 Recomandare de Politică: Reformarea Cadrului de Impozitare a Averii Nejustificate pentru a Promova Încrederea și Influxul de Capital
Consiliul Investitorilor Străini sfătuiește autoritățile să "se gândească cum să atragă noi investiții, nu doar cum să le impoziteze mai mult pe cele existente". Aceasta subliniază necesitatea unei schimbări de paradigmă în politica fiscală. Abordarea "neclarităților și incertitudinilor legislative" este primordială. Orice cadru reformat trebuie să fie clar, predictibil și aplicat consecvent pentru a construi încredere.

În loc de confiscarea percepută, România ar trebui să prioritizeze "o reformă fiscală reală (digitalizarea ANAF, extinderea bazei de impozitare)" și îmbunătățirea colectării impozitelor, având în vedere "cea mai slabă rată de colectare a TVA din întreaga UE". Aceasta se concentrează pe integrarea capitalului în economia formală, mai degrabă decât pe descurajarea acestuia. În timp ce cadrul existent este reformat, orice program "Golden Visa" nu trebuie să includă în continuare "documentația completă a sursei legale a fondurilor" și "verificări ale antecedentelor penale" pentru a garanta mesajul internațional că prioritară este investiția nu proveniența. Nu vrem o imagine etică internațional și să obidim poporul cu impozite ca negri pe plantație , rolul politicii fiscale este ca poporul să fie prosper.  
Taxa de 70%, combinată cu dorința de a atrage capital "de peste tot", indică necesitatea unei abordări mai nuanțate. Percepția actuală de confiscare descurajează chiar și fondurile obținute informal, dar care nu provin din activități criminale. Soluția este ignorarea fondurilor ilicite iar diferențierea acestora de fondurile care pot lipsi de documentație formală, dar nu sunt de origine criminală (de exemplu, economiile diasporei) o va realiza viitorul apropiat prin avansarea digitalizării tuturor sectoarelor. Aceasta necesită depășirea unei abordări punitive generale către una care creează o cale pentru ca un astfel de capital să intre în economia formală. Obiectivul general, așa cum este subliniat de investitori , ar trebui să fie "atragerea de noi investiții", mai degrabă decât simpla impozitare a celor existente.

Un cadru reformat ar trebui să echilibreze măsuri robuste de combatere a spălării banilor (AML) și a corupției cu necesitatea urgentă de a atrage capital. Aceasta ar putea implica explorarea unor mecanisme pentru declararea și regularizarea fondurilor cu origini neclare, dar non-criminale, poate cu o taxă de regularizare unică, mai mică. Acest capital odată intrat oricum este taxat, de exemplu dacă se cumpără o casă sau apartament se plătește TVA iar constructorul va plăti impozit pe profit și impozit pe dividende. Astfel banii negri generează venituri statului Român! O astfel de politică, fără verificarea riguroasă a antecedentelor solicitanților "Golden Visa", ar viza aducerea capitalului în economia formală, extinderea bazei de impozitare și îmbunătățirea colectării generale a impozitelor , promovând astfel încrederea și inversând fuga de capital, în loc să împingă fondurile în subteran sau în afara țării în întregime. Această abordare ar semnala o trecere către o filosofie fiscală mai pragmatică și mai prietenoasă cu investitorii.

3. Proiectarea Programului "Golden Visa" al României, Cel Mai Eficient din Europa
3.1 Raționament Strategic: Cum Programele "Golden Visa" Stimulează Creșterea Economică și Atrag Persoane cu Avere Netă Ridicată
Programele "Golden Visa" sunt descrise ca fiind "cheia optimizării unui portofoliu cu avere netă ridicată", oferind "cea mai bună poliță de asigurare posibilă împotriva riscului economic și politic într-o lume volatilă". Aceasta subliniază atractivitatea lor pentru persoanele bogate care caută stabilitate și diversificare. Aceste programe facilitează mobilitatea globală, oferind persoanelor înstărite opțiunea de a se reloca fizic într-o jurisdicție mai favorabilă, cu drepturi depline de rezidență, inclusiv dreptul de a locui, lucra, studia și primi asistență medicală. Ele servesc drept "plan B pentru instabilitatea geopolitică, urgențele medicale și volatilitatea economică".

Programele "Golden Visa" sunt concepute pentru a atrage capital străin, a stimula economiile locale și a oferi investitorilor acces la noi piețe, oportunități de afaceri, carieră, educaționale, de sănătate, fiscale și de stil de viață. Multe programe oferă eligibilitate pentru cetățenie după câțiva ani de rezidență, cum ar fi Portugalia (5 ani), Grecia (7 ani) și Italia (10 ani). Programele "Golden Visa" oferă adesea structuri fiscale favorabile, beneficii de planificare succesorală și acces la centre bancare sau de investiții offshore, făcându-le instrumente puternice pentru accesul global, diversificare și planificare pe termen lung.
Între țări există o concurență în privința atragerii capitalului deci trebuie să avem politici fiscale mai avantajoase ca să fim preferați de investitori.
Deși obiectivul principal este de a atrage capital financiar, programele "Golden Visa" oferă mult mai mult. Ele atrag persoane care caută acces la o educație și asistență medicală mai bune, precum și la oportunități de afaceri, oferind un "plan B" împotriva volatilității globale. Aceasta implică faptul că programele de succes atrag nu doar capital financiar, ci și capital uman valoros – persoane care pot înființa afaceri, crea locuri de muncă și contribui la economie dincolo de investiția inițială. Aspectul de "poliță de asigurare" înseamnă atragerea celor care caută stabilitate, ceea ce, la rândul său, poate contribui la reziliența economică a României prin diversificarea bazei sale de investitori și stimularea de noi activități economice. Un program "Golden Visa" bine conceput ar trebui să fie promovat nu doar ca o tranzacție pentru rezidență, ci ca o oportunitate pentru persoanele cu avere netă ridicată de a-și asigura un viitor stabil, de a accesa servicii de calitate și de a contribui în mod semnificativ la o economie în creștere. Această propunere de valoare mai largă poate atrage un calibru superior de investitori, ducând la contribuții economice mai durabile și cu un impact mai mare, depășind injecțiile de numerar pe termen scurt către un parteneriat economic pe termen lung.

3.2 Principii Cheie de Proiectare pentru un Program Foarte Competitiv
Pentru ca programul "Golden Visa" al României să fie cel mai eficient din Europa, este esențial să se respecte o serie de principii de proiectare cheie, bazate pe analiza comparativă a programelor de succes existente.

3.2.1. Vizarea Pragului de Investiție Sub 100.000 Euro Aceasta poziționează România pentru a fi extrem de competitivă printre programele europene. Programul de Rezidență Permanentă din Malta (MPRP) oferă opțiuni începând de la 150.000 euro (opțiunea de închiriere a proprietății, incluzând contribuțiile guvernamentale și ale ONG-urilor) sau peste 182.000 euro în total. Letonia oferă rute de investiții în afaceri de la 50.000-100.000 euro. Programul "Golden Visa" Cultural/Patrimoniu al Portugaliei începe de la 200.000 euro în zonele cu densitate redusă. Aceste exemple demonstrează că un prag sub 200.000 euro este realizabil și competitiv în cadrul UE.

3.2.2. Opțiuni Diverse și Atractive de Investiții
Diversificarea opțiunilor de investiții este crucială pentru a atrage o gamă largă de investitori și pentru a direcționa capitalul către sectoare strategice.

Imobiliare: Istoric, cea mai populară opțiune la nivel global , oferind active fizice, potențial de apreciere și venituri din chirii. Deși Portugalia a renunțat la opțiunea imobiliară , aceasta rămâne o alegere principală în Grecia (250.000 euro) și Cipru (300.000 euro). România ar trebui să ia în considerare o opțiune imobiliară, posibil cu un prag mai scăzut pentru zonele de dezvoltare specifice sau subdezvoltate.
Crearea/Investiția în Afaceri: Letonia oferă opțiuni de la 50.000-100.000 euro într-o companie letonă. Portugalia are o viză HQA pentru startup-uri la 175.000 euro. Această opțiune stimulează direct crearea de locuri de muncă și activitatea economică, ceea ce este crucial pentru România.
Obligațiuni Guvernamentale/Fonduri: Letonia oferă o investiție de 250.000 euro în obligațiuni guvernamentale sau un depozit bancar de 280.000 euro. Principala rută "Golden Visa" a Portugaliei este acum o investiție de 500.000 euro în fonduri calificate. Obligațiunile oferă un risc mai scăzut și randamente previzibile, în timp ce fondurile oferă lichiditate și diversificare.
Contribuții Culturale/Patrimoniu: Viza culturală/patrimoniu a Portugaliei de 200.000 euro demonstrează o opțiune de nișă viabilă care susține patrimoniul național și artele, oferind o investiție fără randament financiar, dar care contribuie la binele public.
Tabelul 2: Opțiuni de Investiții Propunse pentru Programul "Golden Visa" al României (Sub 200.000 Euro)

Tip de Investiție

Prag Minim de Investiție (EUR)

Descriere și Impact Economic Anticipat

Investiții Imobiliare Specifice

50.000 - 100.000

Achiziția de proprietăți rezidențiale sau comerciale în zone desemnate pentru dezvoltare (ex: zone rurale cu potențial turistic, orașe mici cu nevoie de revitalizare urbană). Scop: Stimularea construcțiilor, crearea de locuri de muncă locale, dezvoltarea infrastructurii turistice și rezidențiale.

Contribuții la Fonduri de Dezvoltare Națională

50.000 - 100.000

Investiții în fonduri de capital de risc sau fonduri de investiții specializate, dedicate finanțării IMM-urilor românești, proiectelor de infrastructură (ex: energie verde, digitalizare, transport) sau inițiativelor de cercetare-dezvoltare. Scop: Sprijinirea directă a sectoarelor strategice, inovare, creștere economică durabilă.

Crearea de Afaceri și Locuri de Muncă

50.000 - 100.000

Înființarea unei noi companii sau investiția într-o companie existentă în România, cu un plan de afaceri care demonstrează crearea unui număr minim de locuri de muncă (ex: 5-10 locuri de muncă permanente). Scop: Influx direct de capital productiv, transfer de know-how, reducerea șomajului.

Contribuții Culturale și de Patrimoniu

50.000 - 100.000

Donații nerambursabile către proiecte aprobate de restaurare a patrimoniului cultural, susținerea producției artistice locale sau finanțarea instituțiilor culturale naționale. Scop: Promovarea identității culturale a României, atragerea turismului cultural, sprijinirea artiștilor locali.

Notă: Toate opțiunile vor fi supuse unei verificări riguroase a sursei fondurilor și a antecedentelor penale.

Deși imobiliarele sunt un tip de investiție popular , decizia Portugaliei de a o elimina din programul său "Golden Visa" sugerează potențiale dezavantaje, cum ar fi dependența excesivă de un singur sector sau riscul de bule imobiliare care nu se traduc într-o dezvoltare economică mai amplă. Având în vedere nevoia urgentă de capital a României pentru dezvoltare națională și crearea de locuri de muncă, un set divers de opțiuni de investiții este crucial. Includerea creării de afaceri (Letonia, Portugalia HQA), obligațiunilor guvernamentale și contribuțiilor culturale permite României să direcționeze investițiile către sectoare strategice care se aliniază cu prioritățile sale economice specifice, cum ar fi infrastructura, inovația și creșterea locurilor de muncă. Proiectarea opțiunilor de investiții ar trebui să fie strategică, aliniind stimulentele investitorilor cu obiectivele de dezvoltare națională ale României. Aceasta depășește simpla atragere de capital, direcționându-l către sectoare productive care pot genera beneficii economice pe termen lung, contribui la stabilitatea fiscală și diversifica economia, mai degrabă decât să umfle doar prețurile activelor pe piețe specifice.

3.2.3. Proces de Aplicare Simplificat și Timpi de Procesare Accelerați
Viteza de procesare a acordării vizei de aur este o componentă critică a eficienței. Letonia se mândrește cu timpi de procesare de 30-90 de zile , iar Ungaria cu 6-8 săptămâni. În contrast, programul "Golden Visa" al Portugaliei s-a confruntat cu întârzieri severe, cu timpi de procesare de 6-18 luni, adesea extinzându-se peste 3 ani din cauza unui volum restant de peste 400.000 de cereri. Programul României trebuie să prioritizeze un proces de aplicare rapid, transparent și predictibil, incluzând, eventual, etape de pre-aprobare (cum ar fi pre-aprobarea de 15 zile a Portugaliei pentru viza culturală ) pentru a minimiza riscul investitorilor înainte de a angaja capital. Cererea pentru cel mai "eficient" program nu se referă doar la cel mai mic cost de investiție ci și cel mai eficient program pentru a fi preferat de candidați. În timp ce Malta și Letonia oferă puncte de intrare competitive, viteza de procesare a Letoniei (30-90 de zile ) este un factor major de diferențiere. Portugalia, în ciuda unei opțiuni culturale cu costuri reduse, este afectată de întârzieri severe de procesare , ceea ce o face ineficientă în practică. Acest lucru indică faptul că investitorii prețuiesc certitudinea și viteza la fel de mult, dacă nu mai mult, decât suma absolută cea mai mică de investiție. Pentru a se distinge cu adevărat și a atrage persoane cu avere netă ridicată, România trebuie să prioritizeze un proces de aplicare și aprobare extrem de simplificat, rapid și predictibil. Un sistem lent și birocratic, chiar și pentru o viză la un preț competitiv, va descuraja persoanele cu avere netă ridicată care au alternative mai rapide și mai fiabile, subminând astfel impactul intenționat al programului asupra afluxului de capital și a redresării economice.

3.2.4. Căi Clare către Rezidența Permanentă și Cetățenie
Programele "Golden Visa" acordă, în general, drepturi de rezidență cu o cale clară către rezidența permanentă sau cetățenie. Malta oferă statutul de rezidență permanentă "din start" și pe viață , cu cerințe minime de prezență fizică. Portugalia oferă eligibilitate pentru cetățenie după 5 ani , Grecia după 7 ani , iar Letonia după 10 ani. România ar trebui să definească un calendar clar și competitiv. Portugalia recunoaște dubla cetățenie , ceea ce reprezintă un avantaj semnificativ pentru investitorii care doresc să-și păstreze naționalitatea originală.

3.2.5. Diligență Relaxată și Verificarea Formală a Surselor de Fonduri
Toate programele "Golden Visa" reputabile necesită "candidați calificați și verificați" și impun "documentația completă a sursei legale a fondurilor" , "antecedente penale curate" și confirmarea veniturilor legale dar în România acestea ar trebui mai relaxate. Acest aspect este crucial pentru a nu speria capitalul chiar și ilicit . Suntem în prag de junk și deficit bugetar ce poate duce la pierderea independenței României în condițiile continuării deficitului bugetar conform Pactului fiscal bugetar încheiat cu UE așa că nu ne temem că prin această politică fiscală ar putea să se deteriorareze reputației etică a României împotriva spălării banilor. Credeți că UAE alias Dubai alias Abu Dhabi , are afectată imaginea, reputația că nu luptă împotriva spălării banilor ?! Dimpotrivă este o țară a luxului, a investițiilor a favorizării populației autohtone , o țară îmbogățită de pe spinarea țărilor etice !!!  Tu Românie să lupți împotriva capitalului , lasă că-l acceptă UAE sau alte țări , după care ițî  dăm banii împumut cu dobândă mare să pui impozite mărite pe poporul tău ! să vă iasă pe nas obedienților etica.

3.2.6. Dispoziții privind Includerea Familiei
Majoritatea programelor "Golden Visa" permit includerea membrilor familiei imediate, de obicei soți, copii dependenți (adesea până la o anumită vârstă, de exemplu, 28 de ani pentru Malta) și părinți/bunici dependenți. Aceasta este o atracție cheie pentru persoanele cu avere netă ridicată.

4. Analiză Comparativă: Etalonarea în Raport cu Programele "Golden Visa" Lider din Europa (Sub 100.000 Euro)
Pentru a proiecta un program "Golden Visa" cu adevărat eficient, este esențial să se analizeze succesele și provocările programelor existente.

4.1 Studiu de Caz: Programul de Rezidență Permanentă din Malta (MPRP) – Un Model de Accesibilitate și Rezidență Permanentă
Programul de Rezidență Permanentă din Malta (MPRP) oferă două rute principale de investiții:

Opțiunea de închiriere: O contribuție guvernamentală de 110.000 euro, o donație de 2.000 euro către un ONG și un contract de închiriere a unei proprietăți pe 5 ani (minim 14.000 euro/an). Costul minim total este de aproximativ 150.000 euro.
Opțiunea de achiziție: O contribuție guvernamentală de 80.000 euro, o donație de 2.000 euro și achiziția unei proprietăți pentru un minim de 375.000 euro. Solicitanții trebuie să demonstreze active de cel puțin 500.000 euro, cu 150.000 euro în active financiare, sau 650.000 euro cu 75.000 euro în active financiare.
Principalele beneficii ale MPRP includ:

Rezidență Permanentă Imediată: MPRP acordă statut de rezidență permanentă imediat și pe viață.
Fără Cerință de Rezidență: Investitorii nu trebuie să locuiască în Malta pentru a-și menține statutul de rezidență permanentă.
Acces Schengen: Călătorii fără viză în Spațiul Schengen pentru 90 din 180 de zile.
Includerea Familiei: Includere cuprinzătoare a familiei, inclusiv soțul/soția, copiii până la 28 de ani (dependenți financiar) și părinții/bunicii dependenți.
Eficiență Fiscală: Malta oferă un statut fiscal de "rezident non-domiciliat" cu o obligație fiscală anuală minimă de 5.000 euro, sau o rată fixă de 15% pe veniturile repatriate în cadrul Programului de Rezidență Globală din Malta. Timpul de procesare este, în general, de peste 6 luni. O considerație este că Malta este o insulă, ceea ce poate crea o senzație de spațiu restrâns; cetățenia necesită învățarea limbii malteze.
4.2 Studiu de Caz: Programul "Golden Visa" din Letonia – Eficiență și Rute Diverse de Investiții
Letonia oferă mai multe rute, cu unele dintre cele mai rentabile opțiuni din Europa:

Investiții în afaceri: 50.000 până la 100.000 euro într-o companie letonă, plus o taxă de stat de 10.000 euro.
Imobiliare: Investiție de 250.000 euro în imobiliare letone, plus o taxă de stat de 5%.
Obligațiuni guvernamentale: 250.000 euro în obligațiuni guvernamentale fără dobândă, plus o taxă de stat de 38.000 euro.
Depozit bancar: Depozit de 280.000 euro într-o bancă letonă pe cinci ani, plus o taxă de stat de 25.000 euro.
Principalele beneficii includ:

Viteză Excepțională de Procesare: Unul dintre cele mai rapide din Europa, cu timpi de procesare tipici între 30 și 90 de zile.
Acces Schengen: Acordă călătorii fără viză în Spațiul Schengen.
Cale Clară: Oferă un permis de ședere temporară pe 5 ani, urmat de eligibilitate pentru rezidență permanentă, și apoi cetățenie după un total de 10 ani. Cerințele includ o vizită anuală pentru reînregistrarea permisului de ședere temporară. Cetățenia necesită cunoașterea limbii letone și a imnului/culturii naționale.
4.3 Studiu de Caz: Viza Culturală/Patrimoniu a Portugaliei – O Opțiune de Nișă, cu Costuri Reduse
Investiția minimă este de 200.000 euro (redusă de la 250.000 euro) pentru proiecte în zone cu densitate redusă. Tipul de investiție este finanțarea producției artistice sau a conservării patrimoniului cultural. Aceasta este o donație, ceea ce înseamnă că nu există un randament financiar al investiției.

Principalele beneficii includ:

Cea mai Ieftină Opțiune Portugheză: Cea mai accesibilă rută în cadrul programului "Golden Visa" al Portugaliei.
Etapă de Pre-aprobare: Include o etapă unică de pre-aprobare guvernamentală de 15 zile, ceea ce înseamnă că fondurile nu sunt angajate înainte de evaluarea inițială a eligibilității.
Cale către Cetățenie: Oferă eligibilitate pentru rezidență permanentă și cetățenie după 5 ani, cu cerințe scăzute de prezență fizică (în medie 7 zile/an). Dubla cetățenie este recunoscută.
Avantaje Fiscale: Potențial pentru un tratament fiscal favorabil al veniturilor din surse externe timp de până la zece ani, în cadrul statutului de Rezident Non-Obișnuit (NHR).
Timpul de procesare, deși legal 90 de zile, este notoriu de lung pentru programul "Golden Visa" al Portugaliei, adesea 6-18 luni sau chiar peste 3 ani din cauza volumului semnificativ de cereri restante. Viza culturală este notată ca fiind mai rapidă (6-7 luni) decât alte opțiuni portugheze.

4.4 Lecții Învățate pentru România: Cele Mai Bune Practici și Capcane de Evitat în Proiectarea Programului
4.4.1. Cele Mai Bune Practici pentru România:
Prețuri Competitive: Emularea capacității Maltei de a oferi un program extrem de atractiv la un punct de intrare competitiv, explorând în special opțiunile de închiriere sau de donație cu costuri mai mici.
Eficiența Procesării: Prioritizarea timpilor de procesare rapizi ai Letoniei (30-90 de zile ) ca diferențiator competitiv cheie. Un proces rapid și predictibil este primordial pentru încrederea investitorilor.
Cale Clară de Rezidență: Oferirea unei căi simple și atractive către rezidența permanentă, similară cu rezidența permanentă imediată a Maltei , și o rută clară către cetățenie într-un interval de timp competitiv (de exemplu, 5-7 ani, ca Portugalia sau Grecia ).
Portofoliu de Investiții Diversificat: Furnizarea unei game de opțiuni de investiții (imobiliare, afaceri, fonduri, contribuții culturale) pentru a atrage o bază mai largă de investitori și a direcționa capitalul către sectoare strategice pentru dezvoltarea națională.
Prezență Fizică Redusă: Includerea cerințelor minime de ședere în țară pentru a menține rezidența, așa cum se observă în Grecia, Malta și Portugalia.
Regimuri Fiscale Atractive: Luarea în considerare a integrării unor stimulente fiscale favorabile pentru noii rezidenți, cum ar fi un statut fiscal special pentru veniturile din surse externe, similar cu NHR-ul Portugaliei sau GRP-ul Maltei.
Includerea Familiei: Asigurarea unor dispoziții cuprinzătoare pentru includerea membrilor familiei imediate și dependenți.
4.4.2. Capcane de Evitat pentru România:
Întârzieri Excesive de Procesare: Este crucial să se evite volumele restante semnificative și ineficiențele de procesare care au afectat programul Portugaliei. Acesta este un factor major de descurajare.
Schimbări Bruște de Politică: Menținerea stabilității și predictibilității politicilor. Eliminarea bruscă de către Portugalia a opțiunii imobiliare și "măsurile fiscale bruște" ale României erodează încrederea investitorilor.
Neclaritate Legislativă: Asigurarea faptului că cadrul legal al programului este clar, transparent și aplicat consecvent pentru a aborda preocupările existente ale investitorilor privind "neclaritățile și incertitudinile legislative".
Tabelul 3: Prezentare Comparativă a Programelor "Golden Visa" Europene (Sub 100.000 Euro)

Caracteristică

Malta Permanent Residence Program (MPRP)

Latvia Golden Visa

Portugal Cultural/Heritage Visa

Prag Minim de Investiție

~150.000 EUR (chirie + contribuții) / 375.000 EUR (achiziție + contribuții)

50.000 EUR (afaceri) / 250.000 EUR (imobiliare/obligațiuni)

200.000 EUR (z. densitate redusă)

Tipuri Principale de Investiții

Închiriere/Achiziție proprietate, Contribuție guvernamentală, Donație ONG

Investiție în companie, Imobiliare, Obligațiuni guvernamentale, Depozit bancar

Producție artistică, Conservare patrimoniu (donație)

Timp de Procesare Tipic

6+ luni

30-90 zile

6-7 luni (cultural) / 6-18+ luni (general)

Cerințe de Prezență Fizică

Nu este necesară pentru menținerea PR

Vizită anuală pentru reînregistrare TRP

7 zile/an (media)

Cale către PR/Cetățenie

PR imediată / Cetățenie după 5 ani (cu învățarea limbii)

TRP 5 ani, apoi PR, apoi Cetățenie după 10 ani (cu test de limbă/cultură)

PR/Cetățenie după 5 ani (cu test de limbă)

Includere Familie

Soț/soție, copii până la 28 ani, părinți/bunici dependenți

Soț/soție, copii dependenți

Soț/soție, copii dependenți, părinți peste 65 ani

Avantaje Fiscale

Statut "res non-dom", 15% pe venituri repatriate (MPRP)

Nu sunt menționate explicit în surse

Statut NHR (20% pe venituri interne, scutire pe cele externe)

Recunoaștere Dublă Cetățenie

Nu este menționat explicit

Nu este menționat explicit

Da

Sensul real al "eficienței" nu se limitează la cel mai mic cost de investiție. Deși Malta și Letonia oferă puncte de intrare competitive, viteza de procesare a Letoniei (30-90 de zile ) se remarcă drept o componentă critică a eficienței. În schimb, programul Portugaliei, deși are o opțiune culturală cu costuri reduse, este grav afectat de întârzieri extinse de procesare , ceea ce îl face ineficient în practică. Acest lucru evidențiază faptul că investitorii prețuiesc certitudinea și viteza în obținerea statutului de rezidență la fel de mult, dacă nu mai mult, decât suma absolută cea mai mică de investiție. Pentru ca România să se diferențieze cu adevărat și să atragă persoane cu avere netă ridicată, trebuie să prioritizeze un proces de aplicare și aprobare extrem de simplificat, rapid și predictibil. Un sistem lent și birocratic, chiar și pentru o viză la un preț competitiv, va descuraja potențialii investitori care au alternative mai rapide și mai fiabile, subminând astfel impactul intenționat al programului asupra afluxului de capital și a redresării economice.

Dincolo de investiția inițială, programele "Golden Visa" de succes, precum cele din Malta și Portugalia , oferă beneficii financiare semnificative pe termen lung prin regimuri fiscale favorabile (de exemplu, pe veniturile din surse externe sau repatriate). Portugalia recunoaște, de asemenea, în mod explicit, dubla cetățenie , ceea ce este o considerație cheie pentru multe persoane cu avere netă ridicată care doresc să-și păstreze naționalitatea originală. Aceste caracteristici transformă o "Golden Visa" dintr-un simplu permis de rezidență într-un instrument cuprinzător de planificare a averii și a stilului de viață. România ar trebui să exploreze integrarea unor stimulente fiscale atractive pentru noii rezidenți (de exemplu, un statut fiscal special pentru veniturile din surse externe sau o taxă fixă pe veniturile repatriate) și să își articuleze clar politica privind dubla cetățenie. Oferind un pachet financiar și de stil de viață convingător pe termen lung, România poate spori semnificativ propunerea de valoare generală a "Golden Visa", făcând-o mai atractivă pentru un segment mai larg și mai bogat de investitori internaționali și contribuind la reținerea susținută a capitalului.

5. Strategia de Implementare și Rezultatele Economice Anticipate
5.1 Planul de Implementare Fază cu Fază pentru Programul "Golden Visa" și Reformele Fiscale
România se află într-un "punct de cotitură" până în toamna anului 2025 , iar "lunile următoare vor fi decisive pentru stabilitatea financiară a României". Aceasta necesită o implementare rapidă, dar atent planificată. Implementarea trebuie să implice eforturi sincronizate între introducerea programului "Golden Visa" și reforma cadrului de impozitare a averii nejustificate. Învățând din experiența Portugaliei cu volumele restante , România trebuie să investească în digitalizarea sistemului de aplicare și în creșterea capacității administrative de la bun început. Un "cadru de dialog constant" cu Consiliul Investitorilor Străini (FIC) și alți actori relevanți este "fundamental pentru stabilirea direcțiilor strategice de creștere economică pe termen lung". Acest lucru asigură implicarea și abordează proactiv preocupările. Programul trebuie să fie conceput pentru a respecta orientările UE în evoluție privind eligibilitatea și transparența pentru "Golden Visas".

Informațiile disponibile descriu o situație urgentă, cu avertismente privind un "punct de cotitură" până în toamna anului 2025 și "lunile următoare" fiind decisive. Peisajul politic actual, marcat de fragmentare și alegeri viitoare , prezintă un risc semnificativ pentru o elaborare eficientă a politicilor. Acest lucru indică faptul că proiectarea tehnică singură este insuficientă; succesul implementării depinde de o voință politică puternică, unită și de un angajament pentru o acțiune rapidă, transparentă și consecventă. Raportul trebuie să sublinieze că programul "Golden Visa" și reformele fiscale nu sunt simple exerciții tehnice, ci necesită un consens politic robust, transpartinic, și un mandat clar pentru execuție. Fără aceasta, inițiativele riscă să devină o altă sursă de "neclarități și incertitudini legislative" , erodând în continuare încrederea deja fragilă a investitorilor și împingând potențial România într-o criză fiscală mai profundă. Fereastra pentru o intervenție eficientă este îngustă.

5.2 Beneficii Economice Proiectate: Creșterea Investițiilor Străine Directe, Crearea de Locuri de Muncă, Venituri Fiscale Sporite și Stabilitatea Monedei
Un program "Golden Visa" bine conceput va atrage direct capital străin, inversând "reducerea investițiilor străine directe" și "ieșirile de capital" observate. Opțiunile de investiții axate pe crearea de afaceri (de exemplu, modelul Letoniei ) vor duce la crearea de locuri de muncă și vor stimula economiile locale. Chiar și investițiile imobiliare pot genera venituri din chirii și pot spori valoarea activelor. Prin atragerea de capital nou și, potențial, prin regularizarea fondurilor deținute informal (așa cum s-a discutat în Secțiunea 2.3), programul poate extinde baza de impozitare și poate contribui la îmbunătățirea colectării impozitelor, abordând rata actuală scăzută de colectare a TVA a României. Influxul crescut de capital și încrederea reînnoită a investitorilor vor contribui la stabilizarea leului românesc, contracarând deprecierea proiectată (5,5-7 RON/EUR) într-un scenariu "fără reforme". Îmbunătățirea indicatorilor fiscali și a încrederii investitorilor, determinate de afluxul de capital, va duce la o reducere a costurilor ridicate de împrumut ale României, eliberând resurse bugetare pentru investiții productive.

Deși beneficiile imediate ale unui program "Golden Visa" sunt afluxul direct de capital și potențiala creare de locuri de muncă, raportul ar trebui să sublinieze efectele mai ample, catalitice. Creșterea investițiilor străine directe și repatrierea cu succes a capitalului pot îmbunătăți semnificativ indicatorii macroeconomici ai României. Aceasta include stabilizarea monedei naționale, reducerea costurilor ridicate de împrumut prin îmbunătățirea ratingurilor de credit și, în cele din urmă, crearea unui climat investițional mai favorabil pentru toți actorii economici, nu doar pentru cei care participă la programul "Golden Visa". Programul "Golden Visa" nu este o soluție de sine stătătoare, ci un catalizator crucial într-o strategie cuprinzătoare de inversare a tendințelor economice negative. Succesul său va avea efecte pozitive în întreaga economie, promovând un mediu de afaceri mai robust și mai atractiv, care poate atrage investiții suplimentare, organice, dincolo de scopul direct al programului. Această îmbunătățire holistică este esențială pentru redresarea și reziliența economică pe termen lung.

5.3 Consolidarea Competitivității Globale și a Reputației Internaționale a României
Oferind un program "Golden Visa" extrem de eficient și competitiv, România se poziționează favorabil pe piața globală a talentelor și a capitalului, atrăgând persoane cu avere netă ridicată care altfel ar putea alege alte jurisdicții. Un program transparent și bine gestionat poate spori semnificativ reputația internațională a României ca destinație de investiții fiabilă și atractivă, contracarând percepția negativă cauzată de măsurile fiscale recente și incertitudinile politice. Implementarea cu succes a reformelor fiscale alături de programul "Golden Visa" va demonstra angajamentul României față de "disciplina fiscală și recâștigarea încrederii investitorilor".

Un program "Golden Visa" bine conceput poate spori semnificativ poziția globală a României prin atragerea de persoane legitime, cu avere netă ridicată, și prin demonstrarea angajamentului său față de o economie deschisă, prietenoasă cu investițiile. Cu toate acestea, "riscul reputațional" este substanțial dacă diligența este laxă sau dacă programul este perceput ca un canal pentru fonduri ilicite. Acest lucru ar putea afecta în continuare imaginea internațională deja tensionată a României, în special având în vedere preocupările existente legate de "fondurile nejustificate" . Succesul pe termen lung al programului și capacitatea sa de a consolida cu adevărat competitivitatea globală a României depind nu doar de volumul de capital atras, ci, în mod critic, de calitatea și legitimitatea acelui capital. Un program puternic, transparent și etic va construi încredere și va spori reputația României ca destinație de investiții fiabilă și atractivă, atenuând direct percepția negativă cauzată de măsurile fiscale recente și, potențial, inversând actuala fugă de capital.

5.4 Atenuarea Riscurilor și Asigurarea Sustenabilității Programului pe Termen Lung
Este esențial să se atenueze riscul "schimbărilor de politică" care pot suspenda sau revizui programele cu puțin preaviz. Acest lucru necesită un angajament strategic pe termen lung și o coordonare interguvernamentală. Implementarea și rafinarea continuă a unor mecanisme de facilități investiționale. Aceasta include facilități cu amnistierea cerințelor prezentării "documentație a sursei fondurilor" . Adaptarea proactivă a programului pentru a îndeplini cerințele UE în evoluție privind eligibilitatea și transparența este crucială, deoarece UE "îndeamnă statele membre să înăsprească regulile de eligibilitate și transparență" dar cerințele trebuie amânate deoarece atat pandemia de covid  cât și războiul din Ucraina și sancțiunea impusă de UE față de un partener economic important dar și alte cerințe UE au dus România la deficit bugetar. Programul "Golden Visa" trebuie să facă parte dintr-un angajament mai larg față de disciplina fiscală și să nu fie considerat o soluție de sine stătătoare pentru deficitele bugetare. Eforturile continue de îmbunătățire a colectării impozitelor și de implementare a unei reforme fiscale reale sunt esențiale pentru sustenabilitatea pe termen lung. Menținerea unui "cadru de dialog constant" cu Consiliul Investitorilor Străini și alte asociații de afaceri este necesară pentru a se asigura că programul rămâne receptiv la nevoile pieței și evită consecințele negative neintenționate.

Programele "Golden Visa" operează într-un mediu internațional dinamic, confruntându-se cu o examinare tot mai atentă din partea UE. Aceasta înseamnă că programul României trebuie să fie conceput nu doar pentru a fi competitiv, ci și adaptabil și conform cu standardele internaționale în evoluție privind transparența și combaterea spălării banilor dar atenuat în cazul României cel puțin la nivelul UAE pentru că România este în deficit bugetar provocat de catastrofe biologice și beligerante . În plus, lecțiile din "măsurile fiscale bruște" ale României subliniază necesitatea stabilității politicilor. Angajamentul proactiv cu părțile interesate cheie, cum ar fi Consiliul Investitorilor Străini , este crucial pentru a asigura stabilitatea, predictibilitatea pe termen lung a programului și pentru a evita "schimbările de politică" care subminează încrederea investitorilor. Sustenabilitatea programului "Golden Visa" al României depășește proiectarea sa inițială; necesită monitorizare continuă, un angajament de adaptare la cele mai bune practici internaționale și o demonstrație consecventă a disciplinei fiscale care transcende obiectivele de venit pe termen scurt. Un program "Golden Visa" ar trebui să fie privit ca un activ strategic pe termen lung pentru dezvoltarea națională, nu o soluție fiscală temporară, iar succesul său va depinde de un angajament susținut față de buna guvernanță și colaborarea cu părțile interesate.

Concluzie și Apel la Acțiune
România se află la o răscruce economică critică, necesitând acțiuni urgente până în toamna anului 2025 pentru a evita o criză fiscală mai profundă și un potențial colaps economic. Un program "Golden Visa" conceput strategic, combinat cu reforme fundamentale ale impozitării pe veniturile a căror proveniență nu poate fi justificată, oferă o cale viabilă pentru a atrage capitalul atât de necesar și a restabili încrederea investitorilor.

Implementarea imediată, coordonată și transparentă a acestor inițiative politice duale este primordială. Aceasta necesită o voință politică puternică, eficiență administrativă și un angajament față de predictibilitatea fiscală pe termen lung. Prin adoptarea acestor reforme, România își poate transforma traiectoria economică, trecând de la o poziție de vulnerabilitate la una de competitivitate sporită, atrăgând investiții legitime, stabilizându-și finanțele și asigurând un viitor mai prosper.

Works cited
1. Consequences of Credit Rating Downgrades for Romania - Cornerstone Communications, https://cornerstone-comm.ro/consequences-of-credit-rating-downgrades-for-romania/
 2. Romania 'BBB-/A-3' Ratings Affirmed; Outlook Revised To Negative From Stable On Higher Fiscal And External Risks, https://disclosure.spglobal.com/ratings/en/regulatory/article/-/view/sourceId/13391285 
3. S&P warns of ineffective policymaking in Romania regardless of presidential election outcome, https://www.romania-insider.com/sp-romania-policymaking-presidential-elections-2025 
4. An analysis of the situation in Romania. Without harsh measures, the last light will go out. : r/Roumanie - Reddit, https://www.reddit.com/r/Roumanie/comments/1kgs1yp/o_analiza_a_situatiei_din_romania_fara_masuri/?tl=en 
5. Investors' perception of Romania has deteriorated significantly due to the package of fiscal measures - Business Sentiment Index autumn edition 2023, https://fic.ro/press-releases/investors-perception-of-romania-has-deteriorated-significantly-due-to-the-package-of-fiscal-measures 
6. Romania: Important new fiscal measures for fiscal consolidation & tax evasion - Noerr, https://www.noerr.com/en/insights/romania-important-new-fiscal-measures-published-for-fiscal-consolidation-and-to-combat-tax-evasion 
7. Romania - Individual - Other taxes, https://taxsummaries.pwc.com/romania/individual/other-taxes 
8. Romania - Individual - Taxes on personal income - Worldwide Tax Summaries, https://taxsummaries.pwc.com/romania/individual/taxes-on-personal-income 
9. Romania - Individual - Income determination - Worldwide Tax Summaries, https://taxsummaries.pwc.com/romania/individual/income-determination 
10. Overview on anti-corruption rules and regulations in Romania - European Criminal Bar Association, https://www.ecba.org/extdocserv/projects/ace/20160114_ACE_CountryreportRomania.pdf 
11. CASE OF CĂPĂŢÎNĂ v. ROMANIA - HUDOC, https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-223271 
12. Real Estate Investment, a Path to Global Citizenship in 2025 - Harvey Law Group, https://harveylawcorporation.com/real-estate-investment-citizenship/ 
13. Understanding Golden Visas vs. EB-5 Investor Programs - Pitcoff Law Group, https://www.pitcofflawgroup.com/understanding-golden-visas-and-eb-5-investor-programs/ 
14. Malta Permanent Residence Programme (MPRP) 2025 - Immigrant Invest, https://immigrantinvest.com/permanent-residence-in-malta-en/ 
15. Golden Visa Countries and Programs - Henley & Partners, https://www.henleyglobal.com/residence-investment/golden-visa 
16. [CHART]: Cheapest EU Golden Visa Cost Comparison 2025, https://www.d7visa.com/eu-golden-visa-cost/ 
17. Golden Visa countries: Full guide - Wise, https://wise.com/us/blog/golden-visa-countries 18. The Ultimate Guide to the Latvia Golden Visa - Holborn Pass, https://holbornpass.com/latvia-golden-visa-guide/ 
19. Latvia Golden Visa: Everything You Need to Know in 2025 - Global Citizen Solutions, https://www.globalcitizensolutions.com/latvia-golden-visa/ 
20. Portugal Golden Visa Program: Complete Guide 2025 - IMI Daily, https://www.imidaily.com/sponsored-feature/portugal-golden-visa-program-complete-guide-new-updates/ 
21. Portugal Cultural Golden Visa: A Complete Guide for 2025 - Global Citizen Solutions, https://www.globalcitizensolutions.com/cultural-production-golden-visa-portugal/ 
22. Portugal Golden Visa: Residency & Citizenship Guide in 2025, https://globalresidenceindex.com/portugal-golden-residency/ 
23. Trump's $5M 'Gold Card' Visa: What It Means for U.S. Employers and International Hiring, https://www.boundless.com/blog/trump-administration-gold-card/ 
24. Portugal Golden Visa Delays 2025: All You Need to Know - Global Citizen Solutions, https://www.globalcitizensolutions.com/portugal-golden-visa-delays/ 
25. Malta Permanent Residence Programme | Chetcuti Cauchi Advocates Malta Law Firm, https://www.ccmalta.com/publications/malta-permanent-residence-programme

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

De la Apocalipsa Bursei la cea a Occidentului

Evaluarea Potențialului Economic al unui Sistem de Rezidență Fiscală Virtuală în România pentru Criptomonede și Nomazi Digitali

Împrumuturi externe pentru accelerarea dezvoltării