Trăim în era informației, o eră în care tehnologia avansează cu o viteză amețitoare. Dar cât de accesibilă este justiția pentru cetățeanul de rând? Din păcate, obținerea unui sfat juridic competent poate fi un proces costisitor și complicat. De aceea, propun o soluție inovativă: o platformă de consiliere juridică bazată pe inteligență artificială (IA), disponibilă tuturor românilor.
Imaginați-vă o platformă online, accesibilă 24/7,
unde orice cetățean poate obține răspunsuri clare și concise la întrebări
juridice, într-un limbaj simplu și ușor de înțeles. Această platformă ar putea
fi dezvoltată de Ministerul Justiției, sub coordonarea Ministerului
Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID), care are rolul de a ghida și
superviza procesul de digitalizare în cadrul Ministerului Justiției.
De ce este importantă coordonarea MCID?
- Expertiză
în digitalizare: MCID deține cunoștințele și experiența necesare
pentru a implementa strategii eficiente de digitalizare în sectorul
public.
- Standarde
și bune practici: MCID poate asigura respectarea standardelor de
calitate și securitate în dezvoltarea platformei, precum și alinierea la
bunele practici în domeniul digitalizării.
- Viziune
unitară: Coordonarea MCID contribuie la o abordare coerentă și
unitară a digitalizării în toate domeniile, inclusiv în justiție.
Cum ar arăta legea care ar pune bazele
acestei platforme?
Iată câteva puncte cheie:
- Obiectul
legii: Stabilirea cadrului legal pentru crearea și funcționarea
unei platforme naționale de consiliere juridică bazată pe IA, sub
coordonarea MCID.
- Responsabilități:
Definirea clară a responsabilităților Ministerului Justiției și MCID în
dezvoltarea, implementarea și administrarea platformei.
- Tehnologie
IA: Utilizarea unor tehnologii IA avansate, asemănătoare
cu cele folosite de platforme precum Gemini AI sau Chat GPT,
pentru a oferi consiliere juridică de calitate.
- Accesibilitate
și confidențialitate: Asigurarea accesului gratuit sau contra
cost modic la platformă pentru toți cetățenii români, cu respectarea
strică a confidențialității datelor.
- Supervizare
umană și evaluare: Implementarea unui sistem de supervizare umană
a răspunsurilor generate de IA și un proces continuu de evaluare și îmbunătățire
a platformei.
Beneficiile unei astfel de platforme ar fi multiple:
- Acces
la justiție pentru toți: Indiferent de venituri sau locație,
orice cetățean ar putea beneficia de consiliere juridică de bază.
- Prevenirea
conflictelor: Prin informarea corectă a cetățenilor cu privire la
drepturile și obligațiile lor, se pot preveni numeroase litigii.
- Eficientizarea
sistemului judiciar: Reducerea volumului de muncă al instanțelor
de judecată prin rezolvarea problemelor juridice simple într-un stadiu
incipient.
- Educație
juridică: Platforma ar putea contribui la creșterea nivelului de cunoștințe
juridice al populației.
Este momentul ca România să facă un pas
important spre digitalizarea justiției și să folosească tehnologia pentru a
garanta accesul la justiție pentru toți cetățenii. Haideți să construim
împreună o societate mai justă și mai echitabilă!
Proiect de Lege privind înființarea Platformei Naționale de Consiliere Juridică bazată pe Inteligență Artificială
Parlamentul României adoptă prezenta lege:
Art. 1. Obiectul legii
(1) Prezenta lege reglementează înființarea, organizarea și funcționarea Platformei Naționale de Consiliere Juridică bazată pe Inteligență Artificială, denumită în continuare Platformă.
(2) Platforma are ca scop facilitarea accesului cetățenilor la informații juridice de bază, prin intermediul unui sistem interactiv bazat pe inteligență artificială.
Art. 2. Autoritatea responsabilă
(1) Ministerul Justiției, în colaborare cu Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, este autoritatea responsabilă cu dezvoltarea, implementarea și administrarea Platformei.
(2) Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării are rol de coordonare în ceea ce privește aspectele tehnice și de digitalizare ale proiectului.
Art. 3. Funcționarea Platformei
(1) Platforma va funcționa pe baza unei aplicații informatice care utilizează algoritmi de inteligență artificială pentru a analiza informațiile juridice și a genera răspunsuri la întrebările utilizatorilor.
(2) Baza de date a Platformei va include legislația națională relevantă, jurisprudența, precum și alte informații juridice de interes public.
(3) Platforma va fi accesibilă online, 24/7, de pe orice dispozitiv cu conexiune la internet.
Art. 4. Serviciile oferite
(1) Platforma va oferi servicii de consiliere juridică de bază în următoarele domenii:
- drept civil (familie, succesiuni, proprietate etc.)
- dreptul muncii
- protecția consumatorului
- contravenții
(2) Platforma nu va oferi consiliere juridică în domeniul dreptului penal.
(3) Răspunsurile generate de Platformă vor avea caracter informativ și nu vor substitui consultanța juridică oferită de un avocat.
Art. 5. Garanții
(1) Se garantează confidențialitatea datelor personale ale utilizatorilor Platformei.
(2) Se va asigura un sistem de supervizare umană a răspunsurilor generate de inteligența artificială, pentru a garanta acuratețea și calitatea informațiilor furnizate.
(3) Platforma va afișa în mod clar o declarație de declinare a responsabilității, precizând că informațiile furnizate au caracter orientativ și nu reprezintă consultanță juridică profesională.
Art. 6. Accesibilitate
(1) Accesul la Platformă va fi gratuit pentru toți cetățenii români.
(2) Platforma va fi disponibilă în limba română și în toate limbile gestionate de platformele de inteligență artificială utilizate, precum Gemini AI și Chat GPT.
(3) Se vor asigura versiuni în limbi de circulație internațională precum și ale populației minoritare și facilități pentru persoanele cu dizabilități.
Art. 7. Evaluare și îmbunătățire
(1) Se va realiza o evaluare periodică a performanței Platformei și se vor implementa măsuri de îmbunătățire continuă.
Art. 8. Intrare în vigoare
(1) Prezenta lege intră în vigoare la [data].
Notă: Acest proiect de lege reprezintă un punct de plecare și poate fi modificat și completat în urma dezbaterilor parlamentare și a consultărilor cu toți actorii implicați.
Aspecte suplimentare de discutat:
- Modalități concrete de colaborare între Ministerul Justiției și MCID.
- Bugetul necesar pentru dezvoltarea și funcționarea Platformei.
- Implicarea altor instituții relevante (Consiliul Superior al Magistraturii, barouri de avocați etc.).
- Aspecte etice legate de utilizarea IA în domeniul justiției.
Prin includerea acestei prevederi, se asigură un acces mai larg la informații juridice pentru cetățenii români, indiferent de limba vorbită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Va multumesc pentru comentariile dvs. Acestea sunt totdeauna constructive.